Monday 4 June 2012

Percutian ke pulau mutiara

Setelah tsunami melanda 6 tahun lepas, ni la kali pertama aku datang ke Penang dengan famili aku. Banyak betul perubahan kat sini berbanding dulu. Banyak banguna hotel dan kondo mewah yang didirikan di persisir pantai Tanjung Bungah.


Tiba di lapangan terbang Bayan Lepas.


Menuju ke perhentian bas untuk ke hotel.


Dalam bas Rapid Penang menuju ke Batu Feringgi

Tiba je kami kat lapangan terbang, kami menuju ke hotel penginapan dengan menaiki bas Rapid Penang. Lebih kurang 1 jam jugak la nak sampai kat Batu Feringgi sebab bas tu pusing2 dulu kat town ambil penumpang. Tambang seorang RM5. Murah sangat berbanding naik teksi. Teksi kat Penang ni bukannya guna meter pun. Mau sampai RM40 satu teksi kalau nak ke Batu Feringgi.


Kat Penang ni yang best nye, macam2 makanan yang ada. Yang popular dekat sini adalah pasembor dan laksa penang. Makanan ni boleh didapati kat Padang Kota Lama dan Padang Kota Baru atau dulu dipanggil Persiaran Gurney. Kalau nak makan nasi kandar yang sedap pulak boleh la cuba Nasi Kandar Line Clear. Memang terangkat habis. Kalau nak beli buah tangan untuk bawa balik KL leh la beli jeruk dekat pasar Chow Rasta. Macam2 jeruk yang ada kat sana.


Depan Masjid Terapung



Bukit Bendera



Penang Toy Muzium


Kilang Batik


Tempat2 yang best untuk dilawati pulak adalah seperti Toys Muzium. Pelbagai jenis patung yang di pamerkan kat sini. Caj untuk masuk kat dalam ni adalah RM10 je. Semua watak animasi yang pernah ditayangkan semua dipamerkan kat sini.

Bukit Bendera pun seronok. Keretapi yang digunakan untuk naik kat atas sudah ditukar kepada versi yang baru dan ianya telah ditukar pada tahun 2011. Keretapi yang terbaru ni lebih canggih sikit la daripada yang lama. Laju pun laju. Banyak lagi tempat2 yang boleh dilawati kat Penang ni. Contohnya, Masjid Terapung, Coffe & Chocolate Shop, Kilang Batik, Spicy Farm Taman Rama2 dan banyak lagilah.








3 Hari kami kat sana pun tak cukup. Kalau ada rezeki mungkin kami akan ke sana lagi.


No comments:

Post a Comment